و سلام نام خداست...
پیکر بی جان پیامبر اسلام (صلوات الله علیه و آله ی و سلم) هنوز دفن نشده بود که عدهای در سقیفه ی بنی ساعده جمع شدند و برای جانشینی پیامبر خدا به شور و مصلحت اندیشی پرداختند و به خواست و سلیقه ی خودشان، ابوبکر را به عنوان خلیفه ی اول انتخاب کردند و با وی بیعت کردند...
آن ها پیمانی را که در غدیر با پیامبر و علی (علیهم السلام) بسته بودند را به باد فراموشی سپردند و آن حادثه ی عظیم و بیعت چند هزار نفری را دوستی علی خواندند و قائله را به خیال خودشان تمام کردند.
حضرت امير (عليه السلام) در دفاع از حق خود، از انصار و ياران رسول خدا (صلی الله علیه و آله ی و سلم) طلب ياری نمود ولی هيأت حاكمه از اين وضع احساس خطر كرده و در صدد برآمد تا با هجوم به بيت وحی، ارکان حکومت خود را محکم کند.
پس از حمله ها و هتک حرمت های متعدد که به خانه ی دخت نبی اسلام (صلوات الله علیه و آله ی و سلم) شد، و سوختن خانه و شهادت حضرت محسن (سلام الله علیه) و زخمی شدن حضرت زهرا (سلام الله علیها)، نامردمان که دیدند کاری از پیش نرفت تصمیم گرفتند با تحریم اقتصادی و غصب فدک، به اهل بیت پیامبر (سلام الله علیهم) فشار بیاورند و با این شیوه بلکه بتوانند سلاله های پیامبر را نیز با خیال های شوم خود همراه کنند.
فدک، محک الهی بود که از همان اولین ساعت اعطای آن به فاطمه (علیها السلام) با عکسالعملهای موافق و مخالف روبرو شد. این برخوردها که در واقع بروز دهنده ی باطن اعتقادی مردم بود، ادامه پیدا کرد تا روزی که فدک غصب شد، و از آن روز، گران سنگی شد که عیار دوست و دشمن را محک زد، و آن چه مردم در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله ی و سلم) جرأت بروز آن را نداشتند ظاهر شد و هر کس نشان داد که به راستی از غصب فدک ناراحت است یا خرسند و یا نسبت به آن بی تفاوت است و برای او ارزشی مثبت یا منفی ندارد که به دفاع از آن برخیزد و اظهار نظر کند.
آری...
پرونده ی فدک باز شد تا نام دوست و دشمن را تا آخر تاریخ در خود ثبت کند!
واضح است که غاصبین فدک دو دستهاند: یکی آنان که در حیات فاطمه (علیها السلام) شخصاً اقدام به غصب آن نمودند و دسته ی دوم آنان که در طول تاریخ از غاصبین طرفداری کردند و به هر صورتی قلبشان از غصب حق فاطمه (علیها السلام) راضی بود. نام هر دو دسته ی غاصبین در دفتر فدک ثبت خواهد شد.
فدک هدیه بود... هدیهای از جانب پیامبر خدا به فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) تا سندی تلخ باشد بر چهره ی خیانتکار افرادی که نفاق را در اسلام بنا نهادند....
اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سرالمستودع فیها بعدد ما احاط به علمٌک و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین الی یوم القیامه
فاطمه از ریشه ی “ فطم ” به معنای کنده شدن و جدا شدن است.
یونس بن ظبیان روایت مینماید که امام صادق (علیه السلام) از من پرسید:
آیا میدانی که تفسیر فاطمه چیست؟
گفتم: مولای من! خودتان تفسیرش را بفرمایید.
ایشان فرمودند: فاطمه (سلام الله علیها) از هرگونه بدی و زشتی جدا شده بود (فطمت من الشر) و اگر مولا علی(علیه السلام) با او ازدواج نمینمود، از ابتدای خلقت، هیچ شخصی همتراز و صلاحیت داری برای ازدواج با او پیدا نمیشد.
منابع: مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۰، باب ۲، روایت ۱، مؤسسه الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ هـ ق